انستیتوت آموزشی تخصّصی دانشجویان پویا

انستیتوت آموزشی تخصصی دانشجویان پویا دریچه ای به سوی فردای روشن

انستیتوت آموزشی تخصّصی دانشجویان پویا

انستیتوت آموزشی تخصصی دانشجویان پویا دریچه ای به سوی فردای روشن

آموزش از ابتدای اکسل ۴

نکته :

برای انداختن حاشیه ابتدا رنگ و نوع خط را تعیین می کنیم و سپس بر روی Icon های مورد نیاز برای افتادن حاشیه Click می کنیم.

هـ _ Patterns : در این قسمت می توانیم رنگ زمینه را تعیین کنیم شامل گزینه های زیر است :

الف _  Color : در این قسمت رنگ مورد نظر را انتخاب می کنیم.

ب _  Pattern : در این قسمت می توانیم از الگوها ( هاشورها) استفاده کنیم. هم چنین رنگ هاشور را تعیین کنیم.

حذف قالب بندی سلول ها :

برای پاک کردن قالب بندی سلول کافی است سلول یا سلول های مورد نظر را انتخاب کرده سپس از منوی Edit زیر منوی Clear ، گزینه Formatting را انتخاب می کنیم توسط این دستور می توانیم اعمال ریاضی، منطقی و دیگر توابع را بر روی داده ها داشته باشیم.

برای استفاده از توابع به یکی از روش های زیر عمل می کنیم :

1 _ بر روی Paste Function , Icon کلیک می کنیم در پنجره باز شده در قسمت Function Category نوع تابع را مشخص می کنیم. کلیه توابع در 8 دسته طبقه بندی شده اند. در دسته All همه توابع قرار دارند و در دسته Most Recently Used توابعی که به تازگی از آن ها استفاده شده است قرار دارند. اگر گروه تابع را ندانیم می توانیم آن را در All پیدا کنیم در قسمت Function name تابع را مشخص می کنیم در پنجره ای که باز می شود به دو طریق می توانیم عمل کنیم:

الف : در کادر Number 1 ،محدوده آدرس اعداد را وارد کنیم. برای وارد کردن محدوده آدرس کافی است ابتدا آدرس اولین خانه محدوده را وارد کرده سپس عملگر آدرس ( : ) را تایپ کنیم و بعد آدرس آخرین سلول محدوده را وارد کنیم. هم چنین می توانیم بر روی Collapse Dialog این کادر کلیک کرده و محدوده را با Drag انتخاب کنیم.

ب : در هر کادر یک آدرس وارد کنیم. برای این کار در کادر اول آدرس اولین سلول را تایپ کرده. بر روی کادر دوم کلیک کرده ،آدرس دومین سلول را تایپ می کنیم و الی آخر .... معمولاً زمانی از این روش استفاده می کنیم که سلول ها پراکنده باشند OK را می زنیم.

2 _  منوی Insert را انتخاب می کنیم زیر منوی Function را انتخاب می کنیم بقیه مراحل مانندروش اول است.

3 _  در خانه تابع را همراه با آرگومان های آن تایپ می کنیم اگر قبل از آن = گذاشته باشیم که Enter می کنیم در غیر این صورت بر روی = در نوار فرمول Click می کنیم.

4 _  در یک خانه (خانه ای که می خواهیم حاصل نوشته شود) علامت = را تایپ می کنیم یا علامت = در خط فرمول را می زنیم.در کادر اول نوار فرمول ( Name Box ) توابع ظاهر می شوند، کافی است بر روی drop down آن Click کنیم تا همه توابع را ببینیم. تابع مورد نظر را انتخاب می کنیم بقیه مراحل مانند روش اول است.

چند تابع معروف

1 _ تابع مجموع (SUM ) :

برای فعال کردن این تابع یا آن را تایپ کرده یا به یکی از روش های گفته شده در بالا عمل می کنیم. در پنجره Function Category گروه Math & Trig را انتخاب می کنیم و در پنجره Function name ،SUM را انتخاب می کنیم فرمت کلی این دستور به شکل زیر است: ( از این دو فرمت زمانی که به خواهیم فرمول را تایپ کنیم استفاده می کنیم. )

SUM ، number2، number1،number

نکته :

معمولاً برای زمانی که اطلاعات در سلول های مجاور باشند از فرمول اول و اگر اطلاعات در سلول های غیر مجاور و پراکنده باشند از فرمول دوم استفاده می کنیم.

2- تابع میانگین (Average ) :

از این تابع برای محاسبة میانگین استفاده می شود .این تابع جزء گروه Statistical است شکل کلی آن به صورت زیر است :

1 _ Number1، number2، Average

2 _ Number1، number2,3، Average

3 _ تابع ماکزیمم (Max):

‌از این تابع برای پیدا کردن ماکزیمم چند مقدار استفاده می کنیم . این تابع نیز جزء گروه Statistical است و شکل کلی آن به صورت زیر است :

1 _ Number1، number2، Max

2 _ Number1، number2,4، Max

4 _ تابع مینیمم (Min) :

از این تابع برای محاسبة میانگین اعداد استفاده می شود و جز توابع گروه Statistical می باشد. شکل کلی آن به صورت زیر است :

Min _ 1 ، number 1، number 2

Min _ 2 ، number 1، number 2

5 _ تابع شمارنده (Count) :

از این تابع برای شمارش تعداد خانه های پر شامل اعداد استفاده می شود . این تابع نیز جز توابع گروه Statistical می باشد و فرم کلی آن به صورت زیر است :

Count _ 1 ، value 1 ، value 2

Count _ 2 ، value 1، value 2

6 _ تابع Round :

از این تابع برای گرد کردن اعداد استفاده می شود و جز توابع گروه Math & Trig می باشد و شکل کلی آن به صورت زیر است :

 Round ، number 1 ، num_digits

قسمت Number برای معرفی عدد و قسمت Num_digits معرف تعداد ارقامی است که باید گرد شوند،‌ Excel هنگام گرد کردن نگاه به اولین رقم بعد از رقم حذفی می کند اگر کوچک تر از 5 بود که خود اعداد را می نویسد ولی اگر بزرگتر از 5 بود یک رقم به آخرین رقمی که می ماند اضافه می کند.

Auto sum :

توسط این دستور می توانیم تعدادی خانه را با هم جمع کنیم در این حالت کافی است در خانه ای Click کنیم، Excel خانه های در محدودة خانة انتخابی ما را در نظر می گیرد و مجموع آن ها را حساب می کند و خانه های انتخابی را به ما نشان می دهد اگر این خانه ها مورد نظر ما نبودند، خودمان محدوده را انتخاب می کنیم. برای فعال کردن این دستور کافی است آیکون Auto sum را از نوار ابزار Standard انتخاب کنیم.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد